środa, 9 września 2015

Shibori silk ribbon. Jak zrobić?



Shibori silk ribbon, to jedwabna, ręcznie farbowana , plisowana wstęga, wykorzystywana m.in. do wyrobu biżuterii. Przedmioty wykonane z jej użyciem są naprawdę piękne i efektowne. Niestety wstęga ta jest praktycznie niedostępna w Polsce. Znalazłam ją w jednym sklepie, ale tylko w jednym kolorze i w cenie, która troszkę mnie przeraziła tzn. 7,90zł za 10-centymetrowy kawałek.  Na szczęście szperając głębiej w internecie możemy znaleźć kilka sposobów na to, żeby wykonać ją samodzielnie w domu. Jednym z nich jest plisowanie kawałka jedwabiu żelazkiem ...plisa po plisie...  Troszkę to czasochłonne a zagięcia nie są tak drobne jakbym chciała. Kolejną metodą jest marszczenie materiału na ... rurze kanalizacyjnej :D I ten sposób dzisiaj Wam zademonstruję.

Potrzebujemy:
- jedwab (ja użyłam wygrzebanej z szafy apaszki)
- kawałek rury o średnicy co najmniej 11cm
- taśmę klejącą
- nici lub bardzo cienki sznurek, nie mogą być śliskie (ja użyłam nici do jeansu)
- nożyczki

Z całej apaszki odcięłam kawałek o szerokości około 30cm (nie może być szerszy niż obwód rury) i przykleiłam jego koniec taśmą klejącą do rury. Początek nici też przyklejamy taśmą i zaczynamy owijanie materiału. Ja owijałam nićmi co około 5-6mm. Jeśli chcecie większe plisy odległości muszą być większe.
I tutaj popełniłam pierwszy błąd. Nawinęłam nić na około 20cm kawałek rury. To za dużo. Miałam problem ze zmarszczeniem materiału . Potem nawijałam już tylko po 10 cm. 
Nawijamy i ściągamy do dołu i tak w kółko aż pomarszczymy cały materiał.

Efekt jest widoczny od razu.
Po nawinięciu całego kawałka zrozumiałam dlaczego ta wstęga tyle kosztuje. 
Długość materiału przed nawinięciem i po: 

Na koniec, dla utrwalenia efektu, delikatnie zaprasowałam materiał na rurze przez szmatkę, w stronę układających się plis:

Zostawiłam na noc. Na drugi dzień oto co otrzymałam:


Efekt jest całkiem przywoity. Biorąc pod uwagę fakt, że nie wydałam na ten kawałek ani złotówki. Mając do dyspozycji ładniej ubarwiony jedwab efekt byłby jeszcze lepszy.

2 komentarze: